Tarieven – syndic
Onze tarieven zijn 100% transparant.
Het maandelijkse tarief is opgesplitst in een vaste, forfaitaire beheersvergoeding en een variabele beheersvergoeding voor prestaties die niet inbegrepen zijn in het forfaitair bedrag.
De totale beheerskost is finaal afhankelijk van het aantal consultaties & interventies.
Forfaitaire beheerkosten
Maandelijks bedrag per VME (Vereniging van mede-eigenaars)
100€
Maandelijkse vergoeding per kavel (app/winkel/kantoor)
12€
Maandelijkse vergoeding per garage/kelder, indien niet verbonden aan een kavel
6€
Inbegrepen:
Administratie beheer
Het volledig organiseren van 1 jaarlijkse algemene vergadering met o.a. opstellen van de dagorde, versturen van de uitnodigingen, de jaarlijkse vergadering zelf, het opstellen van de notulen.
Het volledig administratief beheer zoals archivering van briefwisseling, post-interventiedossiers, offertes, facturen, eigenaarslijsten met hun stemrechten, het bijhouden van het register van de notulen, …
Financieel beheer
Volledig financieel beheer. Het voeren van een duidelijke en nauwkeurige boekhouding. Opstellen van de begroting en projectie van toekomstige investeringen en kosten, betalen van de leveranciers, opstellen en inning van de afrekeningen, opvraging van werk- & reservekapitaal, beheer van de rekeningen. Er wordt gewerkt met periodieke voorschotten en een jaarlijkse afrekening.
Normaal/periodiek onderhoud
Het organiseren en opvolgen van het normaal periodiek onderhoud van het gebouw zoals o.a lift, tuinen, C.V.-installatie, verzekeringscontracten, de wettelijk verplichte keuringen en inspecties.
Jaarlijks inspectie-bezoek aan het gebouw
Jaarlijks wordt er één inspectie-bezoek georganiseerd aan het gebouw met een verslag van de VME.
Variabele beheerkosten
Credit
8.75€
De variabele beheerskosten worden berekend op basis van een bonus-malus systeem, waarbij er jaarlijks 10% bonus wordt toegekend aan het gebouw, berekend op de jaarlijkse forfaitaire vergoeding. De malus voor de credits voor aanvullende prestaties worden in mindering gebracht.
Een credit staat gelijk aan 5 minuten.
Bonus |
Malus |
10% bonus credits op jaarbasis berekend op de jaarlijkse forfaitaire beheerskosten |
8.75€ / per credit |
Het volgende wordt aangerekend op basis van credits:
Prestaties voor: Herstellingen & renovaties (inclusief voorafgaande studies, offertes, …), bijkomende algemene vergaderingen, vergaderingen met de raad van mede-eigenaars, interventies, consultaties met mede-eigenaars of derden, juridische procedures of geschillen, aanpassingen aan statuten en aktes, opnames van meterstanden, opstellen van tussentijdse facturen (vb. vertrek van een bewoner/eigenaar), schaderegeling met de verzekeringsmaatschappij (indien de polis niet onder het beheer van de syndicus valt) …
Per 5 minuten (telefoon, e-mail, post, video-call, digital, …, ) |
Minimum 1 credit |
Fysieke afspraken |
Minimum 12 credits |
Tariefverhoging buiten de kantooruren (9-18u) = +50%
Tariefverhoging ’s nachts en op zon- en feestdagen (22.00u – 6.00u) = +100%
Een positief saldo van credits worden overgedragen naar het volgende jaar. Deze credits worden in enkel verrekend met hetgeen die in credits wordt aangerekend en enkel voor het gedeelte voor de VME en niet voor privatieve aangelegenheden. Een positief saldo wordt nooit terug gestort.
Privatieve tussenkomsten
De wetgever verplicht aan de syndicus informatie te verstrekken in het kader van een overdracht van een kavel. Ook bij overdracht of verhuis, zijn er handelingen vereist, die rechtstreeks betrekking hebben op het privatief gedeelte (vb. tussentijdse opname meters, aanpassing van brievenbussen & parlofoons, aanpassingen in de registers, …) . Deze kosten worden door de syndicus aangerekend aan de VME, maar verrekend op het privatief aandeel.
De syndicus beheert de gemeenschappelijke delen. Niettemin wordt er soms beroep gedaan op de syndicus wat betreft privatieve aangelegenheden zoals vb. glasbreuk, herstelling privatieve C.V.-ketel, verstoppingen, sleutelbeheer, slotenmaker, …
Deze worden eveneens via het credit systeem verrekend op het privatief aandeel, behoudens een aantal zaken die via forfaitaire credits worden verrekend.
De effectieve kost van de leverancier wordt rechtstreeks aangerekend door de leverancier aan de eigenaar.
telefoon, e-mail, post, video-call, digital, …, per 5 minuten | Minimum 1 credit |
Fysieke afspraken | Min. 12 credits |
Verstrekken informatie conform artikel 3.94 §1 | 15 credits |
Verstrekken informatie conform artikel 3.94 §2 | 15 credits |
Opstellen van tussentijdse afrekeningen bij vertrek van een bewoner | 12 credits |
Opstellen van een slotafrekening bij overdracht van een kavel (vertrekkende eigenaar) | 12 credits |
Aanpassing van de registers en opvraging van het werkkapitaal bij overdracht van een kavel (nieuwe eigenaar) | 12 credits |
Voor zuivere privatieve tussenkomsten (vb. cv-ketel, lekkende kraan, privatief sleutelbeheer), wordt het bedrag van de credit verhoogd met het toepasselijk B.T.W.-regime = 8.75€ + 21% B.T.W. = 10.59€
Tariefverhoging buiten de kantooruren (9-18u) = 50%
Tariefverhoging ’s nachts en op zon- en feestdagen (22.00u – 6.00u) = 100%
Dit is het basis bedrag (2025) dat jaarlijks geïndexeerd wordt
Algemeen
Deze tarieven zijn gebaseerd op basis van periodieke voorschotten met een jaarlijkse afrekening.
Bij niet geplande interventies en bezoeken aan het gebouw wordt steeds de tijd aangerekend bij vertrek tot terugkeer met een minimum van 12 credits.
Bij geplande afspraken wordt enkele de effectieve tijd ter plaatse aangerekend met een minimum van 12 credits.
De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op 01 januari op basis van de gezondheidsindex
Deze bedragen zijn op basis van de gezondheidsindex van januari 2025 (186.20) op basis van de volgende formule
Basisbedrag x Nieuwe index (januari) / Basis index (januari 2025 = 186.20)
Op basis van de complexiteit van het gebouw, kunnen er afwijkende tarieven worden gehanteerd.
Technisch beheer
Een syndicus is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud en de instandhouding van het gebouw. Dit betekent …
Administratief beheer
Orde en overzicht. Een syndicus neemt heel wat administratieve taken op zich om de mede-eigendom vlot te laten functioneren. Dit omvat:
Financieel beheer
Transparantie en stabiliteit. Een goed financieel beheer is cruciaal voor het evenwicht in de mede-eigendom. Estate Consult zorgt voor:
Tarieven
Estate Consult is zowel transparant in het beheer als de tarieven voor het beheer. Consulteer onze tarieven in volle transparantie