+32 (0)50/519.000 | +32 (03)/400.10.50 info@EC.be

Tarieven – syndic

Onze tarieven zijn 100% transparant.

Het maandelijkse tarief is opgesplitst in een vaste, forfaitaire beheersvergoeding en een variabele beheersvergoeding voor prestaties die niet inbegrepen zijn in het forfaitair bedrag.

 

Forfaitaire beheerkosten

Maandelijks bedrag per VME (Vereniging van mede-eigenaars)

100€

Maandelijkse vergoeding per kavel (app/winkel/kantoor)

12€

Maandelijkse vergoeding per garage/kelder, indien niet verbonden aan een kavel

6€

Inbegrepen:

 

Administratie beheer

Het volledig organiseren van de jaarlijkse algemene vergadering met o.a. opstellen van de dagorde, versturen van de uitnodigingen, de jaarlijkse vergadering zelf, het opstellen van de notulen.

Het volledig administratief beheer zoals archivering van briefwisseling, post-interventiedossiers, offertes, facturen, eigenaarslijsten met hun stemrechten, het bijhouden van het register van de notulen, …

 

Financieel beheer

Volledig financieel beheer.  Het voeren van een duidelijke en nauwkeurige boekhouding.  Opstellen van de begroting en projectie van toekomstige investeringen en kosten, betalen van de leveranciers, opstellen en inning van de afrekeningen, opvraging van werk- & reservekapitaal, beheer van de rekeningen.  Er wordt gewerkt met periodieke voorschotten en een jaarlijkse afrekening.  Controle door de rekening-commissaris.

 

Normaal/periodiek onderhoud en kleine herstellingen

Het organiseren en opvolgen van het normaal periodiek onderhoud van het gebouw zoals o.a lift, tuinen, C.V.-installatie, verzekeringscontracten, de wettelijk verplichte keuringen en inspecties.  Kleine herstellingen.

 

Periodiek inspectie-bezoek aan het gebouw

Periodiek wordt er inspectie-bezoek georganiseerd aan het gebouw met een verslag van de VME.

 

 

Inbegrepen in de forfaitaire vergoeding in functie van de grootte van het gebouw

Type gebouw S M L XL
Aantal kavels (app/buro/handel) <=19 20-50 51-99 >=100
Aantal inspectiebezoeken per jaar 1 2 4 12
Algemene, bijzondere of hernieuwde A.V. 1 1 1 2
Controle door rekening-commisaris (uur) 1 1 2 4
Vergaderingen met RvME 0 1 2 4
Maximum bedrag kleine herstelling (*) € 1.000,00 € 1.500,00 € 2.500,00 € 5.000,00

(*) geïndexeerd aan de Abex index.  Basis (2025 = 1057)

Variabele beheerkosten

Credit

7.23€

De variabele beheerskosten worden berekend op basis van credits.  Een credit staat gelijk aan 5 minuten

Prestaties voor:  Grote herstellingen renovaties (inclusief voorafgaande studies, offertes, …), bijkomende en/of uitgestelde algemene vergaderingen, vergaderingen met de raad van mede-eigenaars, interventies,  juridische procedures en/of minnelijke geschillen, aanpassingen aan statuten, RIO en aktes, opnames van meterstanden, opstellen van tussentijdse facturen (vb. vertrek van een bewoner/eigenaar), schaderegeling met de verzekeringsmaatschappij (indien de polis niet onder het beheer van de syndicus valt) …, bijwonen van expertises, opleveringen, procedures i.v.m. mededingen, bij een overname/opstart van een nieuwe V.M.E.: in orde stellen van ontbrekende wettelijke verplichtingen (brandveiligheid, niet uitgevoerde keuringen, …) …

Per 5 minuten (telefoon, e-mail, post, video-call, digital, …, )

 Minimum 1 credit

Fysieke afspraken

Minimum 12 credits

Tariefverhoging buiten de kantooruren (9-18u) = +50%

Tariefverhoging ’s nachts en op zon- en feestdagen (22.00u – 6.00u) = +100%

 

Privatieve tussenkomsten

 

De wetgever verplicht aan de syndicus informatie te verstrekken in het kader van een overdracht van een kavel.  Ook bij overdracht of verhuis, zijn er handelingen vereist, die rechtstreeks betrekking hebben op het privatief gedeelte (vb. tussentijdse opname meters, aanpassing van brievenbussen & parlofoons, aanpassingen in de registers, …) .  Deze kosten worden door de syndicus aangerekend aan de VME, maar verrekend op het privatief aandeel.

De syndicus beheert de gemeenschappelijke delen.  Niettemin wordt er soms beroep gedaan op de syndicus wat betreft privatieve aangelegenheden zoals vb. glasbreuk, herstelling privatieve C.V.-ketel, verstoppingen, sleutelbeheer, slotenmaker, …

Deze worden eveneens via het credit systeem verrekend op het privatief aandeel, behoudens een aantal zaken die via forfaitaire credits worden verrekend.

De effectieve kost van de leverancier wordt rechtstreeks aangerekend door de leverancier aan de eigenaar.

telefoon, e-mail, post, video-call, digital, …, per 5 minuten Minimum 1 credit
Fysieke afspraken Min. 12 credits
Verstrekken informatie conform  artikel 3.94 §1 15 credits
Verstrekken informatie conform  artikel 3.94 §2 15 credits
Opstellen van tussentijdse afrekeningen bij vertrek van een bewoner/eigenaar 12 credits
Opstellen van een slotafrekening bij overdracht van een kavel (vertrekkende eigenaar) 12 credits
Aanpassing van de registers en opvraging van het werkkapitaal bij overdracht van een kavel (nieuwe eigenaar) 12 credits

 

Voor zuivere privatieve tussenkomsten (vb. cv-ketel, lekkende kraan, privatief sleutelbeheer), wordt het bedrag van de credit verhoogd met het toepasselijk B.T.W.-regime = 7.23€ + 21% B.T.W. = 8.75€

Tariefverhoging buiten de kantooruren (9-18u) = 50%

Tariefverhoging ’s nachts en op zon- en feestdagen (22.00u – 6.00u) = 100%

Dit is het basis bedrag (2025) dat jaarlijks geïndexeerd wordt

Algemeen

 

Deze tarieven zijn gebaseerd op basis van periodieke voorschotten met een jaarlijkse afrekening.

Bij niet geplande interventies en bezoeken aan het gebouw wordt steeds de tijd aangerekend bij vertrek tot terugkeer met een minimum van 12 credits.

Bij geplande afspraken wordt enkel de effectieve tijd ter plaatse aangerekend, met een minimum van 12 credits.

De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op 01 januari op basis van de gezondheidsindex

Deze bedragen zijn op basis van de gezondheidsindex van januari 2025 (186.20) op basis van de volgende formule

Basisbedrag x Nieuwe index (januari) / Basis index  (januari 2025 = 186.20)

Op basis van de complexiteit van het gebouw, kunnen er afwijkende tarieven worden gehanteerd.

Opstart van een nieuw gebouw = 25% van de normale jaarlijks beheersvergoeding.

Per VME wordt er een soft-ware account aangemaakt, waarbij alle documenten online beschikbaar.  Deze licentie-kost wordt rechtstreeks gefactureerd op de VME

Port & afdrukkosten worden tegen kostprijs doorgerekend aan de VME, of de betrokken eigenaar.

 

Technisch beheer

Een syndicus is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud en de instandhouding van het gebouw. Dit betekent …

Administratief beheer

Orde en overzicht.  Een syndicus neemt heel wat administratieve taken op zich om de mede-eigendom vlot te laten functioneren. Dit omvat:

Financieel beheer

Transparantie en stabiliteit.  Een goed financieel beheer is cruciaal voor het evenwicht in de mede-eigendom. Estate Consult zorgt voor:

Tarieven

Estate Consult is zowel transparant in het beheer als de tarieven voor het beheer.  Consulteer onze tarieven in volle transparantie