+32 (0)50/519.000 | +32 (03)/400.10.50 info@EC.be

Tarieven – syndic

Onze tarieven zijn 100% transparant.

Het maandelijkse tarief is opgesplitst in een vaste, forfaitaire beheersvergoeding en een variabele beheersvergoeding voor prestaties die niet inbegrepen zijn in het forfaitair bedrag.

De totale beheerskost is finaal afhankelijk van het aantal consultaties & interventies.

Forfaitaire beheerkosten

Maandelijks bedrag per VME (Vereniging van mede-eigenaars)

100€

Maandelijkse vergoeding per kavel (app/winkel/kantoor)

12€

Maandelijkse vergoeding per garage/kelder, indien niet verbonden aan een kavel

6€

Inbegrepen:

Administratie beheer

Het volledig organiseren van 1 jaarlijkse algemene vergadering met o.a. opstellen van de dagorde, versturen van de uitnodigingen, de jaarlijkse vergadering zelf, het opstellen van de notulen.

Het volledig administratief beheer zoals archivering van briefwisseling, post-interventiedossiers, offertes, facturen, eigenaarslijsten met hun stemrechten, het bijhouden van het register van de notulen, …

 

Financieel beheer

Volledig financieel beheer.  Het voeren van een duidelijke en nauwkeurige boekhouding.  Opstellen van de begroting en projectie van toekomstige investeringen en kosten, betalen van de leveranciers, opstellen en inning van de afrekeningen, opvraging van werk- & reservekapitaal, beheer van de rekeningen.  Er wordt gewerkt met periodieke voorschotten en een jaarlijkse afrekening.

 

Normaal/periodiek onderhoud

Het organiseren en opvolgen van het normaal periodiek onderhoud van het gebouw zoals o.a lift, tuinen, C.V.-installatie, verzekeringscontracten, de wettelijk verplichte keuringen en inspecties.

 

Jaarlijks inspectie-bezoek aan het gebouw

Jaarlijks wordt er één inspectie-bezoek georganiseerd aan het gebouw met een verslag van de VME.

Variabele beheerkosten

Credit

8.75€

De variabele beheerskosten worden berekend op basis van een bonus-malus systeem, waarbij er jaarlijks 10% bonus wordt toegekend aan het gebouw, berekend op de jaarlijkse forfaitaire vergoeding.  De malus voor de credits voor aanvullende prestaties worden in mindering gebracht.  

Een credit staat gelijk aan 5 minuten.

Bonus

Malus

10% bonus credits op jaarbasis berekend op de jaarlijkse forfaitaire beheerskosten

8.75€ / per credit

Het volgende wordt aangerekend op basis van credits:

Prestaties voor: Herstellingen & renovaties (inclusief voorafgaande studies, offertes, …), bijkomende algemene vergaderingen, vergaderingen met de raad van mede-eigenaars, interventies, consultaties met mede-eigenaars of derden, juridische procedures of geschillen, aanpassingen aan statuten en aktes, opnames van meterstanden, opstellen van tussentijdse facturen (vb. vertrek van een bewoner/eigenaar), schaderegeling met de verzekeringsmaatschappij (indien de polis niet onder het beheer van de syndicus valt) …

Per 5 minuten (telefoon, e-mail, post, video-call, digital, …, )

 Minimum 1 credit

Fysieke afspraken

Minimum 12 credits

Tariefverhoging buiten de kantooruren (9-18u) = +50%

Tariefverhoging ’s nachts en op zon- en feestdagen (22.00u – 6.00u) = +100%

Een positief saldo van  credits worden overgedragen naar het volgende jaar.  Deze credits worden in enkel verrekend met hetgeen die in credits wordt aangerekend en enkel voor het gedeelte voor de VME en niet voor privatieve aangelegenheden.  Een positief saldo wordt nooit terug gestort.

 

Privatieve tussenkomsten

 

De wetgever verplicht aan de syndicus informatie te verstrekken in het kader van een overdracht van een kavel.  Ook bij overdracht of verhuis, zijn er handelingen vereist, die rechtstreeks betrekking hebben op het privatief gedeelte (vb. tussentijdse opname meters, aanpassing van brievenbussen & parlofoons, aanpassingen in de registers, …) .  Deze kosten worden door de syndicus aangerekend aan de VME, maar verrekend op het privatief aandeel.

De syndicus beheert de gemeenschappelijke delen.  Niettemin wordt er soms beroep gedaan op de syndicus wat betreft privatieve aangelegenheden zoals vb. glasbreuk, herstelling privatieve C.V.-ketel, verstoppingen, sleutelbeheer, slotenmaker, …

Deze worden eveneens via het credit systeem verrekend op het privatief aandeel, behoudens een aantal zaken die via forfaitaire credits worden verrekend.

De effectieve kost van de leverancier wordt rechtstreeks aangerekend door de leverancier aan de eigenaar.

telefoon, e-mail, post, video-call, digital, …, per 5 minuten Minimum 1 credit
Fysieke afspraken Min. 12 credits
Verstrekken informatie conform  artikel 3.94 §1 15 credits
Verstrekken informatie conform  artikel 3.94 §2 15 credits
Opstellen van tussentijdse afrekeningen bij vertrek van een bewoner 12 credits
Opstellen van een slotafrekening bij overdracht van een kavel (vertrekkende eigenaar) 12 credits
Aanpassing van de registers en opvraging van het werkkapitaal bij overdracht van een kavel (nieuwe eigenaar) 12 credits

 

Voor zuivere privatieve tussenkomsten (vb. cv-ketel, lekkende kraan, privatief sleutelbeheer), wordt het bedrag van de credit verhoogd met het toepasselijk B.T.W.-regime = 8.75€ + 21% B.T.W. = 10.59€

Tariefverhoging buiten de kantooruren (9-18u) = 50%

Tariefverhoging ’s nachts en op zon- en feestdagen (22.00u – 6.00u) = 100%

Dit is het basis bedrag (2025) dat jaarlijks geïndexeerd wordt

Algemeen

 

Deze tarieven zijn gebaseerd op basis van periodieke voorschotten met een jaarlijkse afrekening.

Bij niet geplande interventies en bezoeken aan het gebouw wordt steeds de tijd aangerekend bij vertrek tot terugkeer met een minimum van 12 credits.

Bij geplande afspraken wordt enkele de effectieve tijd ter plaatse aangerekend met een minimum van 12 credits.

De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op 01 januari op basis van de gezondheidsindex

Deze bedragen zijn op basis van de gezondheidsindex van januari 2025 (186.20) op basis van de volgende formule

Basisbedrag x Nieuwe index (januari) / Basis index  (januari 2025 = 186.20)

Op basis van de complexiteit van het gebouw, kunnen er afwijkende tarieven worden gehanteerd.

 

Offerte Aanvraag - syndicus
Bent u op zoek naar een nieuwe syndicus? Vul dit formulier in, en wij bezorgen u asap een eerste indicatie.
Schakel JavaScript in uw browser in om dit formulier in te vullen.
Uw Naam
U stelt de vraag als
Graag de straat + huisnummer + stad/gemeente
Geef een korte beschrijving van het gebouw waarvoor u een offerte aanvraagt.
Hoeveel garages of kelders zijn er, waarvan de eigenaar geen eigenaar is van een appartement/kantoor/winkel in het gebouw?
Heeft u nog specifieke wensen of vragen? Vermeld ze hier.
Is er momenteel een (externe) syndicus in het gebouw
Zijn er actuele juridische procedures hangende of grote renovatie-werken (gepland)?
Click or drag files to this area to upload. U kunt tot 10 bestanden uploaden.
HIer kan u reeds balansen, afrekeningen en verslagen van het gebouw bezorgen van de laatste jaren.
=
Voer de tekst in om te bewijzen dat u geen robot bent.

Technisch beheer

Een syndicus is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud en de instandhouding van het gebouw. Dit betekent …

Administratief beheer

Orde en overzicht.  Een syndicus neemt heel wat administratieve taken op zich om de mede-eigendom vlot te laten functioneren. Dit omvat:

Financieel beheer

Transparantie en stabiliteit.  Een goed financieel beheer is cruciaal voor het evenwicht in de mede-eigendom. Estate Consult zorgt voor:

Tarieven

Estate Consult is zowel transparant in het beheer als de tarieven voor het beheer.  Consulteer onze tarieven in volle transparantie