Wat zijn de verplichtige documenten voor verkoop?
U wil uw huis of appartement verkopen? Gewoon een paaltje in de grond slaan of een affiche tegen uw raam, het is al lang verleden tijd.
Als verkoper moet u uw potentiële koper op voorhand informeren.
Een aantal attesten moet u verplicht aanvragen of hebben, voor uw huis mag te koop zetten. Een aantal andere zaken moeten er uiterlijk zijn bij het sluiten van de verkoopovereenkomst of de notariële akte.
Pas op, als u een bod aanvaardt is er een verkoopovereenkomst tot stand gekomen, ook al is dit niet fysiek getekend.
Heeft u deze documenten niet, kan een koper tot aan de akte, kostenloos afzien van de aankoop.
Een overzicht.
De verplichte documenten bij de tekoopstelling:
- Het energieprestatiecertificaat ofwel EPC attest. Dit attest moet er zijn, voor u uw eigendom te koop mag aanbieden. Het resultaat moet ook verplicht vermeld worden in de advertenties. Heeft u dit niet, of heeft u het niet vermeld, riskeert u een boete van 500 euro.
- De vastgoedinformatie van uw stad of gemeente. Van zodra u uw eigendom te koop stelt, vraagt u onmiddellijk de vastgoedinformatie op bij uw stad of gemeente. In dit document wordt er bevestigd of er vergunning zijn afgeleverd, of er inbreuken vastgesteld zijn. Eventuele lopende procedures. Zijn er voorkooprechten van toepassing. Is er een onteigingsplan, … Ook deze informatie moet vermeld worden in de publiciteit
De verplichte documenten bij het sluiten van de verkoopovereenkomst
Bij het sluiten van de verkoopovereenkomst zijn een aantal bijkomende zaken vereist. De verkoopovereenkomst is gesloten van zodra er een bod aanvaard is, of er een akkoord is over prijs & goed. Dit is dus niet het effectief ondertekenen van de verkoopovereenkomst.
- Het asbest attest. Is de woning gebouwd na 2000, dat is een asbest attest verplicht. Als het asbest attest nog niet aanwezig is bij het sluiten van de verkoopovereenkomst, kan de koper tot aan de akte kosteloos afzien zijn aankoop.
- Het bodemattest. Bij elke verkoop moet er bij Ovam (Vlaanderen) een bodemattest worden opgevraagd. Ook voor een appartement. Mogelijk moet er ook een effectief bodemonderzoek gebeuren. Dit is van toepassing als er mogelijk een vervuilende activiteit in de buurt heeft plaats gevonden.
- Enkel voor mede-eigendom: De verslagen van voorbije jaren, de balansen en afrekeningen en een wettelijk vastgelegde vragenlijst te beantwoorden door de syndicus
De verplichte documenten bij het ondertekenen van de notariële akte
Finaal bij het ondertekenen van de akte zal de notaris nog een aantal juridische en fiscale opzoekingen doen. Uiterlijk bij het verlijden van de akte moeten nog de volgende documenten bezorgd worden:
- Een nog geldige keuring van de elektrische installatie. Heeft u geen keuringsattest (meer) of is het niet meer geldig. Dan zal u uiterlijk bij het verlijden van de notariële akte, een gelding keuringsattest van de elektrische installatie moeten voorleggen aan uw koper. De installatie moet niet conform het gekeurd worden.
- Attest van de (verwijderde) stookolietank. Is er nog een ondergrondse stookolietank aanwezig, dan zal er een conformiteitsattest gevraagd worden. Is de tank gereinigd en opgevuld, dan zal de notaris hiervan het toepasselijk attest vragen
- Enkel voor mede-eigendom: Een aantal zaken worden opnieuw opgevraagd en bevestigd door de syndicus